Per què una ruta literària? L’objectiu final de confeccionar
una ruta literària és la d’oferir una o més lectures a un públic i que la
coneguen en primera persona d’una manera didàctica. Això es pot adobar amb la
versatilitat del blog que ens permet oferir-la a un públic general, que frueix
el plaer de la lectura i es realitza recorrent els espais literaris; i ens
permet oferir-la a un públic escolar que troba amb ella un recurs didàctic
idoni que la complementa. En paraules d’Alexandre Bataller (2011):
«Englobaríamos la “ruta literaria” dentro del conjunto de
actividades escolares donde se constuye conocimiento y se comunican actitudes,
valores, sentimientos, creencias y maneras de percibir i entender situaciones.
La actividades escolares suponen un trabajo fuera del aula y, como se ha señalado
desde el ámbito del conocimiento del medio es un recurso que facilita el
aprendizaje de conceptos y procedimientos, favorece el desarrollo de actitudes
y el crecimiento afectivo del alumnado»
Per tant, una ruta augmenta la motivació de l’alumnat davant
de l’estudi de la llengua i la literatura del valencià i la posa en relació amb
el patrimoni cultural i històric que les interrelaciona.
La nostra proposta és que els alumnes de 4t d’ESO de la
ciutat de Xàtiva lligen Quina lenta
agonia, la dels ametlers perduts i que recórreguen els espais descrits i
posats en boca dels protagonistes de l’obra de Toni Cucarella en el barri
desaparegut de les Eretes, lloc d’infància de l’autor i ara immortalitzat. Per
a assolir els continguts, l’alumnat farà:
- Lectura
guiada de Quina lenta agonia la dels
ametllers perduts i altres relats de manera lúdica
- Pràctica
de lectura en veu alta durant la ruta literària i silenciosa a casa, tot
seguint els consells de la professora
o del professor.
- Aproximació
a la realitat de Xàtiva i rodalies dels anys 1930-1960.
- Dramatització
de fragments de l’obra literària de Toni Cucarella.
- Desenvolupament
del sentit crític davant la lectura dels fragments de l’obra de Toni Cucarella.
- Ús de les
TIC per coordinar el treball amb el grup amb Dropbox, Google Drive, Wattsapp, Facebook.
- Ús
d’eines digitals especialitzades en espais literaris i de consulta de
diccionaris en diferents llengües (DNV,
IEC, RAE) i enciclopèdies en línia (EC).
Competències bàsiques de la Generalitat Valenciana:
- Competència comunicació
lingüística.
-
Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic.
-
Competència cultural i artística.
-
Competència per a aprendre a aprendre.
- Autonomia
i iniciativa personal.
- Competència social i ciutadana.
-
Tractament de la informació i competència digital.
Fonts:
Generalitat Valenciana (2009) L’avaluació del sistema educatiu [data de consulta: 02/01/2019] http://www.ceice.gva.es/documents/162783115/162812806/competencies.pdf/8fbd187d-c099-400a-a044-adebf44938d2
Bataller, Alexandre (2011) “La ruta literaria como actividad
universitaria vinculada al territorio y al patrimonio”, dins scholar.google.es
[en línia]
http://roderic.uv.es/handle/10550/21117
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada